Het is altijd leuk als de website waar u veel tijd in steekt veel bezoekers trekt. Het kan extra aanmeldingen betekenen voor uw club of vereniging, meer omzet voor uw bedrijf of meer aandacht voor één van uw hobby’s. Daarnaast kunt u met een goed lopende website al snel de kosten van uw internetabonnement terugverdienen. De meeste mensen komen op websites door gebruik te maken van zoekmachines. Het is dan ook belangrijk dat uw pagina’s door deze zoekmachines goed worden geïndexeerd.
De basis van iedere goede website is dat de informatie interessant genoeg is voor bezoekers om te lezen of te bekijken. Gelukkig hoeft u zich daar meestal geen zorgen over te maken, want het internetpubliek is een gemêleerd gezelschap dat er voor bijna ieder onderwerp wel een doelgroep is. Of het nu gaat over fierljeppen, hamsters, computers of sokken, altijd zijn er mensen te vinden die deze informatie of producten interessant vinden.
Om bezoekers naar uw website te krijgen is maar één ding van belang. U moet online gevonden worden, zichtbaar zijn. En zijn twee manieren om dat te bereiken; door reclame te maken voor uw website of door geïndexeerd te worden door zoekmachines.
Reclame kunt u maken door links naar uw website te plaatsen op websites van familie, vrienden en bekenden, op relevante forums of op interessante overzichtswebsites als startpagina.nl. Linkjes plaatsen en uitwisselen kost niets behalve tijd en aandacht. Hoe meer andere websites naar uw website linken, des te hoger wordt de ‘Pagerank’ van uw webpagina. De Pagerank is door Google bedacht om de relevantie van een website aan te geven. De Pagerank kent waardes van 0 tot 10, waarbij 0 zeer laag is en 10 extreem hoog. U kunt uw Pagerank aflezen in de Google Toolbar in uw browser of op pagerankchecker.nl.
Het meeste bezoek op uw website zal echter komen van zoekmachines. Het is dan ook van groot belang dat uw website goed geïndexeerd wordt. Alleen uw website aanmelden bij zoekmachines is niet voldoende. U zult actief aan de slag moeten om iedere pagina zo in te richten dat zoekmachines hier goed mee overweg kunnen. Dit heet SEO (Search Engine Optimization) oftewel zoekmachine optimalisatie. Er zijn verschillende websites, zoals seochat.com, marketleap.com en seohandleiding.nl met tal van middelen en trucs die u helpen om uw website beter vindbaar te maken.
De basis van een goede indexering begint bij de inrichting en inhoud van uw webpagina’s. Omdat Google als zoekmachine het meest wordt gebruikt, zullen we ons hierop richten. Wij hebben acht basisregels voor een goede indexering van webpagina’s voor u op een rij gezet.
Sleutelwoorden
Op welke zoekwoorden wilt u gevonden worden? Stel u hebt een website over het hondenras Airedale terriër. U kunt dat als sleutelwoord hond of Airedale terriër gebruiken. Als u zoekt op hond in Google krijgt u 4.9 miljoen resultaten. Als u zoekt op ‘Airedale terriër’ zijn dit er nog maar 38.000. Met andere woorden: des te specifieker de sleutelwoorden, hoe hoger de kans dat uw website wordt gevonden.
De woorden die u kiest vormen samen de afdruk of footprint van uw site. Ze moeten zo vaak mogelijk terugkomen in de navigatie, bij afbeeldingen of in de tekst. U kunt controleren of u de juiste zoekwoorden hebt gebruikt met ‘Keyword cloud’ op seochat.com (afb. 1). De grote vetgedrukte woorden geven de belangrijkste woorden van uw webpagina aan.
Titel
De titel van uw pagina moet duidelijk zijn en wordt opgegeven tussen de tags in de HTML-pagina. De zoekmachineresultaten geven de titel als eerste weer. Daarnaast wordt de titel ook in de browser getoond en opgeslagen als favoriet. (afb. 2).
Meta-tags
Een zoekmachine toont ook de omschrijving van een webpagina. Hierdoor weet de bezoeker wat hij kan verwachten. De beschrijving van de pagina moet helder zijn en wordt opgegeven met een meta-tag die tussen de tags komt in uw HTML-pagina. De meta-tag ziet er als volgt uit: . (afb. 3) Behalve een omschrijving kunt u met een meta-tag ook sleutelwoorden opgeven voor uw pagina. De tag wordt dan: www.metatags.nl/wizard.
Zoekmachine vriendelijk internetadressen
Als u uw HTML-pagina’s opslaat is het van belang dat de naam van het bestand duidelijk maakt waar de pagina over gaat. Dus niet ‘03471.html’ of ‘hond.html’ maar ‘meer-informatie-over-airedales.html’ of ‘handige-computer-links.html’. Zoekmachines kunnen beter de belangrijkheid van uw pagina bepalen door duidelijke internetadressen en bezoekers kunnen daardoor eerder uw pagina’s vinden.
Koppen
De structuur van een pagina wordt onder meer bepaald door koppen in de tekst. Zoekmachines kijken naar de inhoud van koppen om de belangrijkheid van de pagina te bepalen. Probeer sleutelwoorden te gebruiken in koppen, maar synoniemen mogen ook. De tags voor het maken van koppen zijn (H1> en voor een kleinere kop.
Afbeeldingen
Afbeeldingen worden ook geïndexeerd door zoekmachines. Zorg altijd voor een duidelijk naamgeving van het bestand, een alternatieve tekst en een goed bijschrift. Niemand zoekt op 006879-001.jpg maar wel op ‘Eiffeltoren’. De alternatieve tekst en de bijschrift geven aan waar de foto over gaat. Het attribuut voor de alternatieve tekst is alt= “hier de tekst” en wordt geplaatst binnen de tag (afb. 4). U kunt de bestandsnaam en de alternatieve tekst controleren door de eigenschappen van de afbeelding in de browser op te vragen.
Linken
Als u linkt naar interne pagina’s of naar andere websites zorg er dan voor dat de beschrijving van de link duidelijk is. Dus niet ‘lees verder’ of ‘klik hier’ maar zinvolle woorden als ‘Naar Computeridee’ of ‘meer informatie over SEO’.
Plaats zoveel mogelijk links naar interne en externe pagina’s in de navigatie, maak linklijstjes en link zoveel mogelijk woorden in de tekst. Houd wel in de gaten dat de links relevant zijn voor uw website. De teksten van uw links kunt u controleren met de ‘Link Analyzer’ op seochat.com. (afb. 5)
Sitemap
Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op uw website. U kunt gratis een sitemap maken op XML-sitemaps.com. Na het invoeren van uw internetadres (www.computeridee.nl) kunt u na een paar seconden de sitemap bekijken en downloaden (afb. 6). De sitemap moet u vervolgens uploaden bij Google (afb. 7). Surf hiervoor naar google.com/webmasters om een gratis account aan te maken bij ‘Bij hulpprogramma’s voor webmasters’. Daarna kunt u onder het kopje Sitemaps uw sitemap uploaden. Om te bewijzen dat u de eigenaar van de website bent, moet u eerst een bestand met een gegenereerde naam van Google uploaden naar uw provider.
U zult zien dat als u deze basisregels volgt u al snel meer bezoekers krijgt en dat het aantal Pageviews (aantal bezochte pagina’s) toeneemt. Met uw zojuist aangemaakte Google-account, kunt u ook gebruik maken van Google Analitics. Hiermee kunt u de statistieken bekijken (afb. 8) van uw website. Zo komt u snel te weten welke pagina’s er goed worden bezocht, hoelang iemand gemiddeld op uw website blijft en natuurlijk hoeveel bezoekers uw website bekijken.
Ligt dit aantal boven de dertig per dag dan is het zinvol om met Google Adsense, wat ook in het Google account zit, gratis advertenties te plaatsen op uw webpagina’s. Klikt een bezoeker op zo’n advertentie, dan verdient u geld. Met een beetje geluk verdient u dan al snel de kosten voor u internetabonnement terug.