Specials

Leren monteren deel 6: werken met kleuren en kleurcorrectie

Inhoudsopgave

Het manipuleren van kleuren in een videomontage behoort tot de moeilijkste taken in het videobewerkingsproces. Het werken met kleuren is op te splitsen in twee onderdelen; creatief en correctief. We zetten een aantal veel gebruikte mogelijkheden van kleurbewerking op een rij.

Voordat we daadwerkelijk naar de verschillende toepassingsmogelijkheden gaan kijken, staan we eerst even stil bij een stukje technische achtergrondinformatie van kleuren in video. Het is handig om die kennis te hebben, omdat kleurbewerking lang niet altijd het gewenste resultaat oplevert die u er van zou verwachten. Er zijn verschillende factoren die bepalen of een doorgevoerde kleurverandering of kleurcorrectie uiteindelijk succesvol kan worden uitgevoerd.

De eerste factor van belang is de opnamekwaliteit van het beeld door de videocamera. De camera neemt kleuren anders waar dan het menselijk oog. De automatisch witbalans werkt doorgaans prima, maar soms is het noodzakelijk om de camera bij gemengd licht een handje te helpen door zelf de camera te witten. U vertelt als ware aan de camera wat als wit moet worden gezien en de camera zal daarna alle andere kleuren herberekenen aan de hand van dat gegeven. Door het juiste kleurbeeld op te nemen, voorkomt u dat correctie achteraf noodzakelijk is.

Als de witbalans van de camera goed staat, is de volgende stap dat de camera de beelden in een zo hoog mogelijke kwaliteit opslaat. Het mooiste zou het zijn als de camera de volledige kleurinformatie van elke pixel in het beeld zou opslaan; dus voor elke pixel de RGB-waarde van de kleur. Maar helaas is geen enkele digitale videocamera in staat om deze ongecomprimeerde data op te slaan. De eerste stap die de camera onderneemt om deze grote hoeveelheid videodata tot hanteerbare proporties terug te brengen is door niet van alle pixels de volledige RGB-kleurinformatie op te slaan.

 


Jiska 31.08.2015 17:02  
wavevorm monitor Nee0  

Hallo,

Bedankt voor de uitleg, maar ik snap niet waar jij die wavevorm monitor vandaan haalt. En de vectorscope. Volgens mij ergens bij de 3-way-color-corrector maar ik kan het maar niet vinden.
Ik wil graag een overbelicht onderwerp beter belicht krijgen. Werk met Adobe Premiere Pro.
Kan je mij helpen?

Alvast bedankt.

 
   
       
George van Pelt 26.11.2011 21:28  
Kleur en kleur correctie Nee0  

Een goede basis om op voort te borduren. Softwarepakket bepaalt grotendeels wat wel en niet mogelijk is, met de data die door de camera wordt geleverd. Helaas ook de camera's in boven segment consumenten camera's filmen in 4:2:0 chroma formaat. Met de hier aangereikte gereedschappen kun je je video verbeteren.
Al met al weer een studie object erbij.
Jammer dat er geen printknop beschikbaar is

 
   
       

  1000 Resterende tekens

 
 

Zoeken