OFX en OpenCl zijn de sleutelwoorden voor de elfde versie van Sony Vegas Pro. De implementatie van deze twee open standaarden moet het werken met effecten eenvoudiger en sneller maken. Daarnaast zijn er nog een aantal kleine vernieuwingen en twee totaal nieuwe titelgenerators. Meer dan genoeg vernieuwingen om met dit pakket aan de slag te gaan.
Voor velen zal het prettig zijn dat Vegas Pro direct in staat is om 120 verschillende raw fotobestanden te importeren. Om dit te kunnen doen, moet u wel eerst de Microsoft Camera Codec Pack installeren en daarna de computer opnieuw starten. De raw-bestanden zijn dan behalve in Vegas Pro tevens direct te bekijken in de Windows Verkenner. Helaas kent Vegas Pro geen extra opties om de raw-bestanden te bewerken in een darkroom om ze te optimaliseren.
De interface is maar op één plek gewijzigd. In voorgaande versies werden alle overgangen, effecten en media generators in één lijst weergegeven. Daarnaast was het niet mogelijk om naar een specifiek effect of overgang te zoeken. In Vegas Pro 11 zijn alle effecten, overgangen en media generators onder gebracht in mappen op basis van eigenschappen als GPU-acceleratie, OFX en van derde partijen.
Jammer is dat Sony niet heeft geregeld dat u zelf nieuwe mappen mag aanmaken om veel gebruikte of favoriete effecten en overgangen in te categoriseren. Zoeken naar een specifiek filter is wel mogelijk, maar alleen vanuit de hoofdvensters voor effecten, overgangen en media generators. Zodra u de effecten benadert vanuit de clips, tracks of master output is het zoekvenster ineens niet meer aanwezig.
Sync link
Tijdens het editen is het vaak lastig om de synchroniteit tussen afzonderlijke clips op verschillende audio- en videosporen te behouden, zodra u de clips gaat trimmen. Met de nieuwe optie Sync Link zijn verschillende clips aan elkaar te koppelen, waardoor tijdens het trimmen de clips linkte clips mee verschuiven. U kunt net zoveel clips aan elkaar linken als u nodig vindt of verschillende groepen met Sync Links maken. De gesyncte clips zijn te herkennen aan een paarse rand rond de clip op de tijdlijn en de clips worden in weergave hoogte op de tijdlijn iets kleiner getoond.
OpenFX
In versie 10 van Vegas Pro deed Sony een eerste aanzet om de OpenFX standaard te omarmen. De OpenFX standaard is bedoeld om effecten te ontwikkelen die in elke applicatie moeten kunnen werken die deze standaard ondersteunen. Het wordt daardoor eenvoudiger voor derde partijen om effecten te ontwikkelen die in meerdere montagepakketten kunnen worden gebruikt. In Versie 10 van Vegas Pro kon u al even zien hoe deze effecten werkten als u aan de slag ging met 3D. Het effect Stereoscopic 3D Ajust had daardoor een totaal andere lay-out dan de oude effecten en was in gebruik stukken eenvoudig te bedienen.
In Vegas Pro 11 zijn nu 48 van de 66 effecten gebaseerd op deze OpenFX standaard. De uniforme lay-out voelt beter aan en is overzichtelijker. Een ander pluspunt is dat deze OpenFX effecten eenvoudiger te zijn animeren, doordat alle parameters van een effect afzonderlijk te keyframen zijn. Dit betekent dat u veel minder tijd kwijt bent aan het instellen van deze parameters, zeker als u met meerdere effecten tegelijkertijd werkt.
Wanneer de laatste effecten worden vernieuwd is nog niet bekend, maar de verwachting is dat met elke update er een aantal bijkomen.
Titels, titels en titels
Sony Vegas Pro kent maar liefst vier verschillende titelgeneratoren; drie van Sony zelf en één van NewBlue FX. De oudste titelgenerator, die nu de naam (legacy) Text heeft gekregen, is zeer beperkt en niet gebruiksvriendelijk en heeft daarom een upgrade gekregen. De nieuwe Titles & Text plug-in is gebaseerd op de OpenFX standaard. Het ziet er daardoor beter uit en titels zijn eenvoudiger te animeren. De beperking van deze titelgenerator is dat u niet met verschillende tekstlagen of vormen kunt werken of tekst langs paden kunt leggen. Dat kan wel met de Sony Pro Titler. Die titelgenerator werkt intuïtiever omdat de uitlijning en positionering van de tekst in het scherm van Pro Titler kan worden gerealiseerd. Daarnaast zijn er een aantal standaard templates beschikbaar om de titels te animeren. Het enige wat deze titelgenerator mist is de optie om vormen toe te voegen om bijvoorbeeld goede lower thirds te kunnen maken.
Omdat de drie titelgeneratoren van Sony hiertoe niet in staat zijn, heeft Sony een deal gesloten met NewBlue FX. Deze effectenboer levert gratis de NewBlue Titler Pro ter waarde van ruim tweehonderd euro bij Vegas Pro 11. Met NewBlue Titler Pro kunt u zowel meerdere tekstlagen als vormen gebruiken in uw titels. Daarnaast bevat deze titelgenerator tal van voorgedefinieerde effecten en vormen om uw titel snel vorm te geven. Behalve 2D-titels zijn er met BlueFX Titler Pro ook 3D-titels te maken. Kortom deze plug-in is een welkome aanvulling op Vegas Pro 11.
OpenCL
Het werken met effecten op avchd-video en titels betekent dat er meer rekenkracht nodig is om de resultaten zonder kwaliteitsverlies te kunnen tonen in de monitor. In Vegas Pro wordt deze monitor automatisch teruggeschakeld in resolutie, zodra de belasting voor de processor te veel wordt. In de vorige versie gebeurde dit al vrij snel bij de meest eenvoudige effecten. Soms is dit niet erg, maar vaak luistert een goede animatie zeer nauwkeurig en wilt u schokkerige of onscherpe beelden altijd voorkomen.
In Vegas Pro 11 zult u veel minder vaak zien dat deze preview resolutie wordt verlaagd, mits u gebruikt maakt van één van de 36 GPU-effecten. Deze effecten worden namelijk via de processor van de grafische kaart berekend in plaats van via de processor van de computer.
Om effecten via de GPU van de grafische kaart te berekenen kan de ontwikkelaar gebruik maken van Cuda of OpenCL. CUDA werkt alleen met Nvidia-kaarten en OpenCL met zowel Nvidia- als AMD-kaarten. Sony kiest voor OpenCl en doet dat voortreffelijk. Onze metingen, met de benchmark GPU-Z, geven bij het afspelen van de avchd-video met twee van deze GPU-effecten een gemiddelde GPU-belasting aan die kan oplopen tot de negentig procent. Het resultaat is bijna in alle gevallen dat u zonder problemen meerdere full hd avchd-streams kunt afspelen die voorzien zijn van effecten, zonder dat dit de kwaliteit negatief beïnvloed in de monitor.
Gebruikt u een combinatie van niet GPU en wel GPU ondersteunende effecten, dan kan het voorkomen dat de preview resolutie moet worden verlaagd. Om dat te voorkomen kunt u dan uw montage tussentijds renderen. Ook dit proces verloopt grotendeels via de GPU, waardoor het renderen afhankelijk van uw videokaart tot drie keer sneller verloopt dan in Vegas Pro 10.
De kracht van Vegas Pro 11 is door de goede implementatie van OpenCl enorm toegenomen en dat zal velen deugt doen.
Exportmodule
Exporteren in Vegas Pro was nooit makkelijk als u minder thuis was in de wereld van bestandsformaten en codecs. Om hier verandering in te brengen is de exportmodule onder handen genomen. Belangrijkste vernieuwing zijn de verschillende filter mogelijkheden om de juiste exporttemplate te kunnen selecteren. Om de juiste template te kunnen vinden kunt u nu zoeken op bestandsformaat of een specifiek filter gebruiken. Deze filters tonen alle templates die overeenkomen met specifieke projectinstellingen. Denk hierbij aan project resolutie, framerate en aspectratio maar ook aan algemenere als alleen video- of audiotemplates. Als laatste kunt u templates toevoegen aan een Favorieten folder.
Exporteert u naar mp4, dan zijn er een aantal extra templates toegevoegd. Opvallend is dat als u Sony’s eigen mp4 exportoptie gebruikt de maximale bitrate voor avchd-video in volledige resolutie maar 16 mbit/s is. Dat is erg laag gezien de huidge generatie camera’s al video opslaan met 28 Mbit/s. In dat geval kunt u er beter voor kiezen om Mainconcept template te gebruiken. Die is in staat om bestanden te exporteren met minimaal 50 Mbit/s.
Bij de export naar mp4 kunt u direct merken dat de rendering een stuk sneller verloopt door de betere ondersteuning voor CUDA. Ook hier kan de snelheidwinst gemiddeld drie keer hoger uitvallen dan in de vorige versie afhankelijk van de Nvidia videokaart die u gebruikt.
De enige twee functies die u echt nog mist bij het exporteren in Vegas Pro zijn het toekennen van metadata aan videobestanden en een goede batch converter om in één keer de gehele export naar verschillende bestandsformaten te kunnen realiseren.
Conclusie
Sony Vegas Pro 11 heeft een aantal sprongen gemaakt in prestatiekracht en gebruiksvriendelijkheid. De implementatie van de standaarden OpenFX en OpenCl zijn goed geslaagd. De beperking om geavanceerde titels te kunnen maken is opgeheven door de samenwerking met NewBlue FX en het exporteren is eenvoudiger geworden. Wat dat betreft veel positieve ontwikkelingen die het werken met Vegas Pro 11 plezieriger maken.
Toch is er ook een vervelend gevoel dat dit pakket nog niet af is. Nog niet alle effecten zijn omgezet naar OpenFX en nog niet alle effecten maken gebruik van de GPU. Consequentie hiervan is, dat u bij het werken met deze effecten twee verschillen methodes moet aanleren zodra u de effecten gaat animeren. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het maken van titels. Vier titelgeneratoren maakt het werken met titels er niet direct overzichtelijker op. Het is te hopen dat Sony snel alle effecten gelijk trekt en één complete titelgenerator aanbied. Daarnaast is de stabiliteit ook nog niet optimaal. Regelmatig crasht Vegas Pro om onduidelijke redenen. Mocht u een upgrade of aanschaf overwegen, houd er dan wel rekening mee dat deze elfde versie niet meer draait op Windows XP.
Sony Vegas Pro 11
Naam: Sony Vegas Pro 11
Website: www.sonycreativesoftware.com/vegaspro
Prijs: € 542,95