Magix Music Maker 17

magix-music-maker-teaser

Magix Music Maker 17

Iedereen die video monteert, komt wel eens op een punt in de montage dat er achtergrondmuziek gewenst is om de beelden te versterken. U kunt er voor kiezen om uw mp3-collectie te raadplegen of een van de standaard muziekfragmenten te gebruiken van de Smartsound of Scorefitter muziekdatabase die in veel montageprogramma’s aanwezig is. Probleem is dan vaak wel, dat u net niet die gewenste muziek krijgt die u eigenlijk zou willen. Magix Music Maker kan in dat geval uitkomst bieden.

Music Maker stelt iedereen in staat, zo schrijft Magix, om zelf op een simpele manier muziek te maken. Dat klinkt ons als muziek in de oren, want wij kunnen geen muzieknoot lezen en hebben nog nooit iets gecomponeerd. Het enige wat we wel weten is wat voor soort muziek we bij de montage willen hebben.

De installatie van Magix Music Maker 17 Premium levert geen problemen op. Na het starten van het programma krijgt u een duidelijk instructiefilmpje te zien dat u de belangrijkste functies van het pakket uitlegt.
Het programma start in de easy-modus. Onder in beeld vindt u de verschillende stijlen die u kunt kiezen zoals Jazz, Moviescore, Hiphop of Rockalternative. Door op een stijl te klikken worden daarnaast de bijbehorende instrumenten van die stijl weergeven. Denk hierbij aan een bas, gitaar, drum, keyboard maar ook zang, viool of piano. Als u op een instrument klikt, verschijnen daar weer naast de beschikbare geluidsfragmenten die u kunt gebruiken.

Het enige vreemde aan dit alles is, dat alle stijlen, instrumenten en geluidsfragmenten in het Engels worden weergegeven. Als u niet thuis bent in de muziek dan is het in het begin even lastig om te weten wat het verschil is tussen brass, pads en strings, maar gelukkig raakt u snel vertrouwd met deze termen zodra u de geluidsfragmenten aanklikt en beluistert.

Magix Music Maker: easy modus

Door op een geluidsfragment te klikken, wordt deze afgespeeld. Hoort u een geluidsfragment dat u wilt hebben, dan sleept u deze met de muis naar één van de beschikbare geluidstracks aan de bovenkant. Geluidsfragmenten die u naast elkaar plaatst worden na elkaar afgespeeld en geluidsfragmenten die onder elkaar staan worden tegelijkertijd afgespeeld. Zo kunt u bijvoorbeeld beginnen met een drum en daar vervolgens een gitaar, viool of bas aan toevoegen.

magix-music-maker-basis

Voordat u het weet bent u een paar vermakelijke uren verder. Dit komt enerzijds omdat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn door de grote aantallen stijlen, instrumenten en geluidsfragmenten, anderzijds doordat het gewoon leuk is om uw eigen geluid te creëren en u uiteraard hoopt dat het altijd mooier of beter kan. Het (ver)plaatsten, kopiëren, verlengen of inkorten van geluidsfragmenten gaat allemaal heel eenvoudig en inderdaad krijgen ook wij het zonder enige kennis van muziek voor elkaar om iets naar ons eigen smaak te componeren.

Magix Music Maker: advanced modus

In de easy-modus zijn maar een klein aantal functies van Music Maker beschikbaar. Dit verandert zodra u de geavanceerde modus activeert. Behalve dat er dan onder in knoppen verschijnen voor bestandsbeheer, synthesizer, sjablonen, keyboard, krijgt u nu ook de mogelijkheid om videoclips af te spelen en is er een grotere differentiatie in geluidsfragmenten. De geluidstracks aan de bovenkant kunt u in de geavanceerde modus muten of solo laten afspelen.

Als videoliefhebber wilt u natuurlijk zo snel mogelijk de videofragmenten inladen waarvoor u de muziek wilt componeren. De mediapool waarmee u kunt bladeren naar uw videoclips is zeer ouderwets. Zo zijn er geen snelkoppelingen naar de standaard documentenmappen van Windows en worden er maar een beperkt aantal videoformaten ondersteund. Alleen avi, mov en wmv bestanden mag u inladen. Dit is jammer en ontneemt u de mogelijkheid om bijvoorbeeld met avchd-video te werken of Flash videoclips van Youtube te voorzien van geluid.

magix-music-maker-video

Het is wel mogelijk om video te capturen van een camera of om geluid op te nemen met een microfoon. De opgenomen beelden en geluid worden daarna direct op een track gezet, waarna u ze kunt bewerken en kunt aanvullen met andere geluidsfragmenten.

Magix Music Maker: synthesizers

De geavanceerde modus biedt tevens de mogelijkheid om zelf muziek te creëren door gebruik te maken van synthesizers of door het aansluiten van een keyboard. De synthesizers bieden een heel scala aan mogelijkheden. Het kost dan ook heel wat tijd, ondanks de uitvoerige help, om hier vertrouwd mee te raken. Omdat deze plug-ins worden geleverd door derde partijen heeft elke synthesizer zijn eigen lay-out en functies en dat maakt het er niet eenvoudiger op.

magix-music-maker-omgevingsgeluid

Dit neemt niet weg dat ontzettend leuk is om met deze synthesizers te experimenteren. Zo kunt u bijvoorbeeld zelf uw eigen beat genereren met de Beatbox, Robota of Drum en Bass, maar ook omgevingsgeluiden als vuur, water, onweer, wind en jungle met de Atmos synthesizer.

magix-music-maker-robota

Music Maker 17 Premium kent ook een aantal nieuwe synthesizers zoals JazzDrums, Vita Century Keys, Vita Spacepad en Vita Saxophonia. De muziek van deze synthesizers kunt u alleen bewerken met de nieuwe geïntegreerde MIDI-editor.

magix-music-maker-midi

De zelf gegenereerde muziek kunt u vervolgens weer combineren met de standaard geluidsfragmenten in de Soundpool. Bij het gebruik van de synthesizers is het wel van belang dat u uw project regelmatig opslaat, want Music Maker wil nog wel eens vastlopen.

Magix Music Maker: Export

U gecomponeerde muziek kunt u afmixen met een uitgebreide mixer die elke gebruikt spoor in uw arrangement toont. Daarnaast kunt u desgewenst nog talloze effecten toepassen op de individuele sporen of de totale mix. Jammer is, dat de mixer niet full screen kan worden weergeven, waardoor u telkens moet scrollen om een bepaalde geluidstrack te kunnen instellen.

magix-music-maker-mixer

Uw arrangement kunt u exporteren naar verschillende audioformaten zoals mp3, flac en wav, maar het is ook mogelijk om te exporteren naar avi, mov of wmv als u video gebruikt.
Nieuw is de mogelijkheid om te exporteren naar Youtube en Facebook. De optie om te exporteren naar Twitter wordt wel genoemd, maar is niet aanwezig.

Magix Music Maker: de moeite waard

Voor video liefhebbers die eens wat anders willen dan het standaard geluid in hun montage is Magix Music Maker 17 Premium zeker de moeite waard. Het programma stelt u daadwerkelijk in staat om snel een leuk muziekstuk te maken in de eenvoudige modus.

Bent u al thuis in het bewerken en componeren van muziek dan zult u snel uit de voeten kunnen met alle geavanceerde functies. Gaat u hier voor het eerst mee aan de slag dan kost dat de nodige tijd. Niet dat dat erg is, want juist daardoor ontdekt u nieuwe functies die u in staat stellen u moois te creëren.

Gegevens Magix Music Maker 17 Premium

Naam: Magix Music Maker 17 Premium
Prijs: € 99,-