Encoderen is een kunst op zich. Natuurlijk kunt u er altijd voor kiezen om een van de standaard templates te gebruiken maar soms ontkomt u er niet aan om de instellingen te moeten wijzigen. Om u op weg te helpen hier een overzicht met de meest gebruikte termen.
FPS (Frames per second)
Iedere film is opgebouwd uit frames. Pal video, het systeem dat in Nederland wordt gebruikt, laat 25 frames per seconde zien. Om de bestandsgrootte te verkleinen kunnen we het aantal frames per seconde verlagen. Een streaming video van 15 fps is nog goed te volgen.
Resolutie
De afmeting in hoogte en breedte van het videobeeld noemen we resolutie. Door de resolutie te verkleinen kan de omvang van het bestand drastisch afnemen.
Data rate
De hoeveelheid data die per seconde kan worden gebruikt om de film weer te geven. Data rate wordt meestal uitgedrukt in KiloBytes per seconden (Kbytes/sec).
Bitrate
De hoeveelheid data die per seconde kan worden gebruikt om de film weer te geven. Bitrate wordt meestal uitgedrukt in Kilobits per seconden (Kbits/sec). Er gaan acht bits in één byte.
Keyframes
Een enkel frame dat een compleet beeld bevat. De opvolgende frames slaan enkel de veranderingen op ten opzichte van het keyframe. Meer keyframes per seconde betekent een betere kwaliteit maar ook een groter bestand.
Deïnterlaced
Op televisie wordt ieder frame opgebouwd uit twee velden of fields. Op de computer worden alleen hele frames weergegeven. Door beelden die voor televisie zijn gemaakt te deïnterlacen worden kleine artefacten verwijderd.
Noise reduction
Vrijwel ieder beeld bevat ruis. De hoeveelheid ruis kunt u onderdrukken door Noise reduction in te schakelen.
Aspect Ratio
De verhouding tussen de breedte en de hoogte van de afbeelding. Standaard televisie heeft een aspect ratio van 4:3. Breedbeeld televisie van 16:9.
Buffer Size
De hoeveelheid data in seconden die eerst op de computer aanwezig moet zijn voordat de video begint te spelen in de player.
Variabele Bit Rate (VBR)
Bij een variabele bitrate bepaald de encoder wanneer het aantal bits per seconde omlaag of omhoog moet. Bij rustige scènes met weinig beweging zal de bitrate lager zijn dan bij snelle actie scènes.